طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یا همان ( Graphic Design ) یک هنر ارتباطی غیر حضوری است. در این عرصه ای که زندگی میکنیم به عنوان یکی از مهم ترین گزینه های بازاریابی استفاده میشود. همچنین در برندیس انواع خدمات طراحی پذیرفته میشود. طراحی گرافیک هنر دست است که در آن افراد حرفه ای برای منتقل کردن پیام های خود، با استفاده از سلسله مراتب بصری و تکنیک های صفحه آرایی، تایپوگرافی و تصاویر محتوای بصری ایجاد می کنند. برای برآوردن نیازهای خاص کاربران و تمرکز بر منطق نمایش عناصر در طراحی های تعاملی ، برای بهبود تجربه کاربر استفاده می کنند.

طراحی گرافیک، یک کار احساسی

اگر چه کار در عصر دیجیتال به این معنی است که باید با نرم افزارهای تعاملی طراحی کرد، اما طراحی گرافیک هنوز حول محور اصول باستانی است. باید در برداشت اول با توجه کاربران روبرو شوید. به همین دلیل طراحی گرافیک یک کار احساسی است. بنابراین، یک طراح گرافیک، باید درک کاملی از تئوری رنگ، اهمیت انتخاب صحیح رنگبندی و ترکیب رنگ ها داشته باشد. انتخاب رنگ نه تنها باید برنامه ریزی شده و سازمان دهی شده باشد (به عنوان مثال، رنگ آبی برای بانک ها) بلکه باید کاربران را نیز جذب کند (به عنوان مثال، قرمز برای هشدارها، سبز برای اعلانات). باید با در نظر گرفتن چگونگی مطابقت عناصر با احساسات طراحی کرد. 

عناصر طراحی گرافیک

عناصر هنری ستون های اساسی هر طراحی هستند که ساختار طرح را تشکیل می دهند و پیام ها در آن گنجانده میشوند. عناصر طراحی گرافیک عبارتند از:

خط

ساده ترین عنصر طراحی. خطوط می توانند صاف، خمیده، ضخیم، نازک، دو بعدی و سه بعدی باشند؛ واقعاً هرچه که باشند! خط یکی از ساده ترین عنصر طراحی است که توسط نقطه ای در فضای خود حرکت می کند.

شکل

شکل یک فضای تعریف شده دو بعدی است که توسط خطوط ایجاد می شود. انواع مختلف اشکال عبارت اند از هندسی، انتزاعی و ارگانیک که همه ی آنها از عناصر مهم طراحی هستند.

رنگ

رنگ یک عنصر مهم برای جلب توجه است زیرا روانی در پشت احساسات وجود دارد که رنگ می تواند آن را ایجاد کند یا حتی تغییر دهد.  رنگ سه ویژگی اصلی دارد: دامنه (خانواده رنگ)، مقدار (رنگ روشن یا تیره) و خلوص (خالصی رنگ).

بافت

بافت در طراحی به چگونگی به نظر رسیدن طرح در صورت لمس کردن اشاره دارد. به عنوان مثال، بافت می تواند خشن، نرم، صیقلی، لطیف، سخت و غیره باشد. بافت عنصر دیگری است که برای برداشت اول مورد استفاده قرار می گیرد. می تواند با عناصر دیگر مانند اشکال، رنگ و تصویر اضافه شود.

اندازه

اندازه به سادگی یعنی کوچک یا بزرگ بودن طرحی. در طراحی، اندازه به عنوان شاخص اهمیت بودن چیزی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین می تواند با اندازه هایی که با هم تضاد دارند، علاقه بصری در طراحی ایجاد کند.

فضا

فضا به محل هایی از طراحی گفته می شود که خالی می مانند و استفاده نمیشوند. این منظقه شامل هر فضا، فضای بینی، اطراف، پایین یا بالاتر از سایر عناصر طراحی می شود. طراحان عمدا فضاها را در طراحی قرار می دهند تا بر عناصر طراحی دیگر تأکید کنند.

تایپوگرافی یا نویسه نگاری

تایپوگرافی هنر تنظیم دادن نوشته است. بسیار مهم است زیرا می تواند پیام های طراح در داخل آن قرار بگیرد. وزن های مختلفی وجود دارد ( بولد، عادی یا سبک)، همراه با اندازه ها، رنگ ها و فاصله های افقی و عمودی مختلف می توانند به مفهومی که یک طراح در تلاش برای برقراری ارتباط است، روح ببخشد.

اصول طراحی گرافیک

اصول طراحی به روش چیدمان بهتر طراحان برای جلب اطمینان از برقراری ارتباط عناصر طراحی اشاره دارد. همچنین باید برای تأثیر نمای کلی و از راه دور طراحی کرد تا توجه کاربران و مشتریان را جلب کرد.  اصول طراحی عبارتند از:

تعادل

تعادل در طراحی های گرافیکی با استفاده از تقارن و عدم تقارن ایجاد می شود. این اصل از طریق متعادل سازی در وزن حاصل می شود؛ به این معنی است که اشکال، خطوط و سایر عناصر متعادل پخش می شوند. بنابراین، حتی اگر دو عنصر طراحی دقیقاً یکسان نباشند، عناصر مشابهی دارند که کمک به تعادل سازی میکند. تعادل مهم است زیرا وظیفه ساختار و ثبات طراحی را دارد.

ترازبندی

 ترازبندی به معنی سازماندهی و هم تراز کردن طراحی است. در اصل تراز بندی تمام طرفهای طرح باید از بالا، پایین ، مرکز یا طرفین هم تراز باشند تا ارتباط بصری تراز بین عناصر ایجاد شود.

مجاورت

 مجاورت یک رابطه بصری نزدیک بین عناصر طراحی ایجاد می کند. بهم ریختگی و بی نظمی را کاهش می دهد، درک بیننده را افزایش می دهد و یک نقطه کانونی برای بینندگان فراهم می کند که این اصل زمینه سازی خوبی برای جلب توجه ایجاد میکند. لزوماً به این معنی نیست که عناصر شبیه به هم و متعادل باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، فقط به این معنی است که آنها باید به طور واضح از نظر بصری اتصال داشته باشند.

تکرار

هنگامی که نحوه استفاده از عناصر انتخاب میشود، این الگوها گاهی تکرار میشوند تا وزن در کل طراحی تقسیم شود. این تکرار، هر عنصر را به طور جداگانه به هم پیوند می دهد و باعث تقویت بصری طراحی می شود. همزمان احساس حرکت سازمان یافته شده ای ایجاد می کند.

کنتراست

 از کنتراست برای تأکید استفاده میشود. این اصل بر جنبه های خاصی از یک طرح صدق میکند. استفاده از کنتراست کمک میکند تا بر تفاوت بین عناصر تأکید شود. در نهایت عناصر اصلی طراحی انتخاب شده برجسته شوند.

توانایی های یک طراح گرافیک

طراح گرافیک توانایی این را دارد که نسبت به هدف شما حرف هایتان را به طور کامل از طریق متن، شکل، فضا، رنگ و تصویر منتقل کند. در نتیجه این ارتباط بصری زمینه ساز تبلیغات غیرحضوری است. به عبارتی شما میتوانید در یک زمان چند جا باشید.  طراحان از محتوا های بصری استفاده میکنند تا پیام های طولانی را در فضا های کوچک جا بدهند. با توجه به تخصصی که دارند میتوانند پیام را سریعا به یک اجتماع بزرگ منتقل کنند تا تجربه ی کاربری به حداکثر بهینگی برسد.

وظیفه های یک طراح گرافیک

طراح گرافیک، ابتدا با کمک از مفاهیم بصری و دانسته های خود بارش فکری را آغاز میکند. این عمل باعث شده تا ذهن باز شود و ایده ها سرازیر. برای شروع تنها با استفاده از قلم بر روی کاغذ پیاده سازی میشوند. بعد با استفاده از خروجی هایی که بر کاغذ آمده، نوبت به مرحله اجرایی میرسد. طراح با استفاده از برنامه های کامپیوتری در حوزه گرافیک آن ها را ایجاد میکند. طراح مسئولیت ساخت و گسترش هویت بصری شرکت ها، موسسات، اشخاص حقیقی، حقوقی و کسب و کار های بزرگ و کوچک را دارد. آنها چگونگی تطبیق دادن کسب و کار با انتظارات مشتریان را با دقت بررسی خواهند کرد. آنها می توانند با پیش بینی نیازها، رده سنی کاربران و ذهنیت مشتریان، در یک عمل ساده، یکپارچه و روانشناسی رنگ ها، به طرح های خود را بهبود بخشند. اگر به زبان انگلیسی مسلط این مقاله نیز به شما کمک خواهد کرد.

انواع طراحی گرافیک

لوگو

کارت ویزیت

تراکت

سرنسخه

سربرگ

پوستر

بنر

کاور موزیک

کتاب

قالب پست اینستاگرام

پست تلگرام

قالب استوری اینستاگرام

منوی رستوران

بیلبورد

گواهینامه

کاتالوگ

بنر سایت

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *